Hemmagjord senap

Ibland rycker husmorsnerverna i mig (trots mina fjuttiga 18 år) och idag resulterade det i att jag blev av med min göra-egen-senap-oskuld. En ståtlig burk med äppelsenap står nu i kylen och gottar till sig, och nöjt konstaterar jag att det nästan var lika enkelt som att traska upp till ICA och köpa sig en burk.



Enkel äppelsenap
26 g bruna senapsfrö
26 g gula senapsfrö
1 dl vatten
2 msk äpplemos (eftersom jag var extra huslig gjorde jag mitt eget. Bara att koka sönder tärnat äpple med kryddor och sedan mosa!)
0,75 dl äppelcidervinäger
1 tsk honung
2,5 krm salt
1,5 msk rapsolja

Låt senapsfröna koka upp med vattnet i en minut och ställ sedan åt sidan i fem. Mixa (inget mortlande här!) sedan till krämig konsistens. Tillsätt allt utom oljanoch mixa lite till. Mixa lite till,mixa lite till,mixa lite till och tillsätt sedan till sist oljan. Häll upp på burkar och låt till sig några dagar i kylen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0